Όταν η ψυχολογία συναντά το design. Πώς τα θερμά χρώματα καθορίζουν τη συναισθηματική μας αντίδραση.
21/10/2025

Πώς τα χρώματα επηρεάζουν την ψυχολογία μας; Συμβουλές ενός γραφίστα. Μέρος 1

Όταν η ψυχολογία συναντά το design. Πώς τα θερμά χρώματα καθορίζουν τη συναισθηματική μας αντίδραση.

Τα χρώματα έχουν πολύ μεγαλύτερη επίδραση πάνω μας από ότι πιστεύαμε. Μπορεί συνειδητά να μην το αντιλαμβανόμαστε, όμως υποσυνείδητα η ψυχολογία μας αντιδράει με βάση αυτά. Θεωρούνται ως ένα δυνατό εργαλείο επικοινωνίας και εξωτερίκευσης των συναισθημάτων μας προς τον έξω κόσμο. Το αγαπημένο χρώμα ενός ανθρώπου μπορεί να αποκαλύπτει περισσότερα για μια πτυχή του εαυτού του από ότι έχουμε σκεφτεί ως τώρα. Η ψυχολογία του χρώματος παρατηρεί πως τα χρώματα επιδρούν στη διάθεση, στη σκέψη και την συμπεριφορά των ανθρώπων. Στην γραφιστική λειτουργούν ως στρατηγική επιλογή για την σωστή επικοινωνία προϊόντος και καταναλωτή. Για αυτό και είναι πολύ αξιοσημείωτο να ξέρουμε και την χρήση των επιλογών αυτών. Γιατί άραγε συγκεκριμένα brand και προϊόντα μας κινούν ενδεχομένως το ενδιαφέρον παραπάνω; Πάμε να τα αναλύσουμε μαζί ένα ένα τα θερμά χρώματα.


Ξεκινώντας με ένα πολύ δυναμικό χρώμα, το κόκκινο αποτελεί πηγή επαναστατικότητας, δυναμισμού και πάθους. Είναι το χρώμα που πέφτει συνήθως πάντα πρώτο το μάτι, καθώς και από βιολογική σκοπιά, συνδέεται με αίμα, άρα κίνδυνο και ζωή, οπότε οπτικά είναι άμεσο σήμα. Το κόκκινο φέρνει ενέργεια διεγείροντας το νευρικό σύστημα μας και αποτελεί άξονα έκφρασης των συναισθημάτων με πηγαίο τρόπο. Αν είναι το αγαπημένο σου χρώμα τότε αυτό φανερώνει ότι είσαι ένας αυθόρμητος, εξωστρεφής και δυναμικός άνθρωπος, συχνά συναισθηματικός. Στην γραφιστική, το κόκκινο χρησιμοποιείται για να τραβήξει την προσοχή (πχ. εκπτώσεις, προσφορές), σε click buttons, η για πιο δημιουργικά και διαδραστικά brands που έχουν σκοπό να προάγουν την ενέργεια του προϊόντος όπως (πχ. Coca Cola, Youtube, Netflix).


Συνεπώς προχωράμε με ένα πολύ ζωηρό χρώμα, το πορτοκαλί είναι ένα χρώμα που συνδέεται εξίσου με την κοινωνικότητα, καθώς και την θετικότητα, και την φιλικότητα. Δίνει το αίσθημα της ανεξαρτησίας και της δημιουργίας και σε βοηθάει να λυθείς στο κομμάτι της επικοινωνίας. Έρευνες δείχνουν ότι έχει συνδεθεί με το αίσθημα της πείνας. Αν το αγαπημένο σου χρώμα είναι το πορτοκαλί, τότε φανερώνει μία προσωπικότητα, πιο παρορμητική, κοινωνική, περιπετειώδης με θετική στάση, που συνήθως παίρνει δύσκολες αποφάσεις. Στην γραφιστική, χρησιμοποιείται σε brand που θέλουν να πετύχουν το αίσθημα της φιλικότητας (πχ. Nickelodeon) σε προσφορές προϊόντων ή σε νεανικά και διαδραστικά brand (πχ. Firefox, Fanta).


Το τελευταίο θερμό χρώμα, είναι το κίτρινο, ένα χρώμα χαράς και νιότης. Το κίτρινο χρώμα χρησιμοποιείται ως αντικαταθλιπτικό καθώς προκαλεί ενεργητικότητα και αισθήματα αισιοδοξίας. Συνδέεται με τον ήλιο για αυτό και το κίτρινο ‘’ φωτίζει την ψυχή μας’’ με θετικά συναισθήματα. Αν το αγαπημένο σου χρώμα είναι το κίτρινο τότε αυτό φανερώνει μια νεανική ψυχή, με καλό χιούμορ, αυτοπεποίθηση και αυθεντικότητα που συνήθως έχει την τάση να αναλύει γεγονότα. Στην γραφιστική χρησιμοποιείται σε διαφημίσεις η logos που θέλουν θετική ενέργεια, η σε κάτι που πρέπει να δωθεί βάση, για να τραβήξει την προσοχή (πχ. Mc Donald’s, Snapchat, Bic).


Πηγές: https://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/meaning-of-colors.html